Toepassingen ademwerk

Toepassingen ademwerk

Door middel van ademhalingsoefeningen kun je chronische hyperventilatie verhelpen.

Chronische hyperventilatie & acute hyperventilatie

Hyperventilatie klachten

Hyperventilatie betekent dat je te snel of te diep ademt dit kan veroorzaakt worden door spanning en angst. Op het moment dat je hyperventileert is je ademhaling niet in verhouding met de inspanning die je levert. Bij hyperventilatie adem je over het algemeen te snel zonder dat je een fysieke inspanning levert.

Het verschil tussen acute en chronische hyperventilatie is dat je bij acute hyperventilatie last hebt van zeer intensieve aanvallen maar bij chronische hyperventilatie heb je gedurende een langere periode een versnelde ademhaling (lees meer…)

Maak contact met je autonome zenuwstelsel dmv je diepe en verbonden adem!

Wim Hof methode, wat is het?

De Wim Hof methode bestaat uit ademhalingsoefeningen, meditatie en koudetraining. Uit onderzoek blijkt dat deze drie methodes grote invloed kunnen uitoefenen op het autonome zenuwstelsel.

Het autonome zenuwstelsel heeft zeg maar twee standen, de sympathische en de parasympatische. De sympathische stand, de inspannende / stressvolle stand, ervaar je vooral bij stress, je ademhaling versnelt, je hartslag neemt toe, je bloeddruk verhoogt en je immuunsysteem wordt daardoor aangetast. Aan de andere kant heb je ook een ontspannen stand, de parasympatische, hierin gebeurt het tegenovergestelde (lees meer…)

5 verschillende ademhalingsoefeningen

Ik deel hier 5 verschillende ademhalingsoefeningen met je die je gewoon thuis kunt doen. Er kan een specifieke reden zijn waarom je met je adem aan de slag wilt gaan, de meest voorkomende en de manier waarop je ze kunt uitvoeren heb ik hieronder voor je uitgewerkt (lees meer).

Burn-out wat is het?

Een burn-out overkomt je niet van vandaag op morgen maar gaat heel geleidelijk. Meestal is het een gevolg van ophoping van stress, soms gaat er een fase van geconstateerde overspannenheid aan vooraf. Heeft een arts geconstateerd dat je overspannen bent en je luistert niet naar die eerste waarschuwingen tijdens de overspannen fase dan is een burn-out meestal het gevolg. Vaak heeft een burn-out met werk te maken maar het kan ook zijn dat je een aanhoudende stress situatie hebt in privé situaties zoals zorg voor een zieke, geldzorgen of bijvoorbeeld zware studiebelasting (lees meer).

Paniekaanval

Een paniekaanval… niet dat ik het je gun maar om te weten wat het is moet je het een keertje hebben meegemaakt! Je voelt je misselijk, licht in je hoofd, je hart slaat op hol, je hebt het gevoel dat je niet meer kunt ademen en het zweet breekt je uit.

De wereld lijkt opeens op je af te komen, je omgeving kan opeens heel onwerkelijk en beangstigend zijn en je kunt zelfs het gevoel hebben gek te worden. Een paniekaanval kan je zomaar overvallen en voelt super intens. Omdat het zo beangstigend is kan je van een paniekaanval heel makkelijk in een vicieuze cirkel komen, paniek/angst om de paniekaanval zeg maar (lees meer…)